ریشه کنی ساس ها تخصص ماست


از صفر تا صد تخم تا بلوغ ساس را بخوانید

از تخم تا بلوغ ساس

آشنایی با چرخه زندگی ساس

انواع مختلف ساس هایی که امروزه در خانه‌ها یافت می‌شوند، از نسل ساس‌هایی هستند که در غار‌ها وجود داشتند و از خون خفاش‌ها تغذیه می‌نمودند، زمانی که انسان‌ها در غارها ساکن شدند، ساس‌ها نیز از خون انسان تغذیه نمودند و به تدریج وقتی انسان‌ها از غارها خارج شده و زندگی کشاورزی را آغاز نمودند، ساس‌ها نیز از طریق آن‌ها در سطح زمین پراکنده شدند. در ادامه به بررسی چرخه زندگی ساس و عوامل موثر بر آن می پردازیم.

از آن زمان تاکنون انسان‌ها خسارات زیادی از طریق ساس‌ها متحمل شده اند.
انواع مختلف ساس‌ها متعلق به دسته‌ای از حشرات با نام سیمی سیدای هستند.
تمام اعضای این دسته از خون تغذیه می‌نمایند.

 

ساس‌ها ممکن است در لباس‌ها و مبلمان پنهان شوند. لذا در صورت وجود ساس، لباس‌ها را به طور منظم بشویید و مبلمان را بررسی کنید. همچنین، از تعمیر لباس‌ها به جای دور انداختن آنها استفاده کنید.

 

زندگی انواع مختلف ساس‌ها پنج مرحله نمفی را شامل می‌شود

 

یکی از مراحل چرخه زندگی ساس شفیرگی نام دارد.
هر ساس در مرحله نابالغ زندگی خود (به نام شفیره) به یک وعده تغذیه نمودن از خون احتیاج دارد تا بزرگ شده و به مرحله بعدی زندگی خود وارد شود، استخوان‌بندی ساس‌ها مانند تمامی حشرات در قسمت بیرونی بدن آن‌ها قرار دارد، ساس‌ها در مراحل رشد خود چندین بار اسکلت خارجی خود را تعویض می‌کنند که این مرحله را مرحله‌ی پوست‌انداختن می‌نامند.

همه چیز درباره زندگی و رفتار ساس

همانطور که گفته شد یک شفیره باید حتما در طول روز یک وعده خون مصرف کند تا مراحل بعدی رشد او کامل شود، ساس‌ها پس از طی پنج مرحله، بالغ می‌شوند، ساس‌های بالغ نر و ماده برای تولید مثل باید به طور منظم در هر وعده‌ی غذایی خون مصرف نمایند.

مدت زمان بالغ شدن یک ساس از مرحله تخم تا بلوغ، 37 روز طول می‌کشد.
دمای مطلوب برای این منظور باید کمتر از 72 درجه فارنهایت باشد.
طول عمر ساس‌ها بیشتر از هر چیزی به موارد زیر بستگی دارد.

  1. تغذیه نمودن به صورت منظم از خون
  2. دمای مطلوب محل زندگیشان

 

عادات غذایی ساس ها

 

ساس‌ها سبک زندگی مرموزی دارند.
زیرا آن‌ها بیشتر وقت خود را برای مخفی شدن در درز و ترک‌ها صرف می‌کنند تا شخصی متوجه حضورشان نشود، با این حال ساس‌ها معمولا شب هنگام و بین ساعات 12 شب تا 5 صبح از مخفی‌گاه خود بیرون می‌آیند، در این زمان است که میزبان ( انسان ) در خواب عمیقی فرورفته است و ساس‌ها به تغذیه نمودن از خون آن‌ها تمایل دارند.

 

نحوه شناسایی میزبان توسط ساس‌ها

 

یک نکته در مورد این حشرات خونخوار وجود دارد.
آن‌ها برای رسیدن به میزبان خود و ادامه چرخه زندگی ساس مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند، انواع مختلف ساس‌ها از طریق گاز دی‌اکسید کربن تولید شده از بازدم میزبان، آن‌ها را شناسایی می‌کنند. ساس‌ها تنها قادر به تشخیص نشانه‌های وجود میزبان از فاصله کوتاه تقریبا 2 متری هستند اما این نکته هنوز کشف نشده‌است که چگونه ساس‌های پنهان شده در کمد اتاق، میزبان موجود بر روی تخت‌خواب را شناسایی می‌کنند.

در حالت کلی ساس‌ها قادر به حرکت سریع هستند.
اما تا قبل از پیدا کردن غذای خود سرگردان می‌باشند، ساس‌ها بر خلاف کنه ها تمایلی به چسبیدن در هنگام تغذیه به بدن میزبان ندارند.

در هنگامی که میزان آلودگی زیاد نیست، انواع مختلف ساس‌ها در فاصله چندین متری از میزبان پناه می‌گیرند. هنگامی که ساس‌ها میزبان مورد نظر خود را پیدا کردند، ابتدا بدن آن‌ها را با استفاده از دهان و آرواره‌های خود بررسی می‌کنند تا مویرگ‌های مناسب را برای مکیدن راحت‌تر خون پیدا کنند. تمامی انواع ساس‌ها قبل از شروع به تغذیه نمودن از میزبان، چندین بار بدن میزبان را برای یافتن بهترین قسمت برای مکیدن خون، بررسی می‌کنند و سپس بهترین قسمت را انتخاب می‌نمایند.

این بررسی سبب می‌شود که یک میزبان چندین‌بار توسط یک ساس مورد گزیدگی قرار بگیرد، این آفات در یک مکان برای تغذیه از میزبان مستقر می‌شوند، جالب است بدانید فرایند مکیدن خون حدود 5 الی 10 دقیقه به طول می‌انجامد. ساس‌ها پس از سیر شدن، میزبان را رها می‌کنند و به محل اختفای خود برمی‌گردند. پس از این مرحله ساس‌ها عملیات هضم و دفع را انجام می‌دهند، انواع مختلف ساس‌ها معمولا هر 3 یا 7 روز یکبار تعذیه می‌کنند.
این بدان معنا است که آن‌ها بیشتر اوقات درحال هضم و دفع هستند.

 

بررسی رفتار جفت‌گیری در چرخه زندگی ساس ها

 

دسترسی ساس ها به خون با افزاش جمعیت آن ها رابطه مستقیم دارد.
در بررسی چرخه زندگی ساس پس از تغذیه شدن ساس‌های بالغ، ساس ها به ویژه ساس‌های نر تمایل به جفت‌گیری دارند، نژاد ساس ها با نام سیمی سیدای روش بسیار منحصر به فردی برای جفت‌گیری دارند که نام روش آن‌ها تلقیح آسیب‌زا است، این رفتار واقعا آسیب‌زا است زیرا ساس نر به جای وارد کردن اندام تولید مثلی خود در داخل اندام تناسلی ساس ماده، آن را از سمت راست وارد دیواره بدن ساس ماده می‌کند. اسپرم‌های ساس نر از این طریق وارد بدن ساس‌ماده شده و پس از مدتی حرکت نموده و به تخمدان‌ ساس ماده می‌رسند و سبب بارور شدن تخم‌ها می‌شوند.

این عمل سبب ایجاد زخم بر روی بدن ساس ماده می‌شود.
به ساس ماده باید فرصت داده شود که زخم خود را ترمیم و بازسازی کند. بنابراین ساس‌های ماده برای جلوگیری از سوء استفاده توسط ساس‌های نر از آن‌ها، اجتماع را برای مدتی ترک می‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهد که روند بهبودی ساس‌های ماده طولانی بوده و تاثیر چشمیگری در توانایی آن‌ها برای تولید مثل دارد، در حالت کلی ساس‌های ماده‌ای که به میزان کمتری جفت‌گیری می‌نمایند و در معرض آسیب‌های مکرر ساس‌های نر نیستند بیشتر از ساس‌های ماده‌ای که مرتبا جفت می‌شوند توانایی تولید مثل دارند. از نظر علمی ساس‌های ماده نیز بدون وجود ساس‌های نر بسیار آلوده کننده هستند و مرتبا از خون میزبان مورد نظر تغذیه می‌نماید.
ساس‌های ماده بعد از بالغ شدن فرزندانشان، با آن‌ها جفت‌گیری می‌کنند تا چرخه زندگی ادامه داشته باشد.

 

عوامل موثر در تولید تخم در چرخه زندگی ساس ها

 

تعداد تخم‌هایی که ساس ماده در طول دوره زندگی خود تولید می‌کند به میزان دسترسی او به وعده‌های غذایی منظم بستگی دارد، هر چه ساس‌ماده بتواند وعده‌های غذایی بیشتری بخورد، می‌تواند تخم‌های بیشتری تولید کند. به عنوان مثال ساس بالغ ماده به صورت متوسط حدود یک سال زندگی می‌کند، درحالت کلی اگر ساس ماده بتواند هر هفته از خون تغذیه نماید توانایی تولید تخم‌های بیشتری در سال دارد. یک ساس بالغ ماده پس از ده روز تغذیه از خون، 7 تا 10 عدد تخم به صورت روزانه تولید می‌کند. ساس ها برای تولید تخم‌های بیشتر به تغذیه بیشتری نیاز دارند.

یک ساس بالغ ماده بعد از هر وعده‌ی غذایی 5 تا 20 تخم تولید می‌کند.

در تخم های تولید شده، تعداد تخم‌های ساس ماده و ساس نر تقریبا با هم برابر است.
یک عدد ساس بالغ ماده در طول عمر خود به طور میانگین در حدود 113 عدد تخم تولید می‌کند. ساس‌های بالغ ماده می‌توانند به صورت تکی و یا گروهی تخم‌ها را از بدن خود خارج نمایند.
این ساس ماده تخم‌هایش را در قسمت‌های مختلف خانه و محل زندگیتان رها می‌کند.

هچ شدن تخم ها

 

در صورتی که شرایط محیط مطلوب باشد میزان مرگ و میر درتخم های ساس بسیار کم می‌شود.
در شرایط مطلوب تقریبا 97 درصد نوزادان ساس از تخم‌ها بیرون می‌آیند، در دمای اتاق (حدود 70 درجه فارنهایت) 60 درصد تخم‌ها در 6 روزگی از تخم بیرون می‌آیند و 90 درصد آن‌ها تا 9 ماهگی به زندگی خود ادامه می‌دهند. با پایین آمدن دمای محیط (تا 50 درجه فارنهایت) زمان بیرون آمدن نوزادان از تخم‌ها چند روز افزایش می‌یابد.

با توجه به اینکه ساس‌های بالغ ماده در شرایط بهینه ( بیشتر از 70 درجه فارنهایت و کمتر از 90 درجه فارنهایت در صورت وجود میزبان) می‌توانند به میزان بیشتری تولید مثل نمایند، می‌توان گفت در هر 16 روز یکبار تعداد تخم‌ها یک برابر افزایش می‌یابد.

 

زمان ایجاد شفیره

 

زمان لازم برای ایجاد هر گونه شفیره در چرخه زندگی ساس در انواع مختلف ساس‌ها به موارد زیر بستگی دارد.

  1. دمای محیط
  2. میزبان

در شرایط مطلوب و مناسب مانند دمای معمولی اتاق (بیشتر از 70 درجه فارنهایت)، اکثر شفیره‌ها طی 5 روز و در هر روز با مصرف یک وعده خون از میزبان، به مرحله بعدی رشد خود قدم می‌گذارند.

در حالت کلی در دماهای پایین‌تر اتاق (50 درجه فارنهایت الی 60 درجه فارنهایت)، شفیره ها معمولا دو سه روز دیرتر از شفیره‌های موجود در دمای مطلوب اتاق، به مرحله بعدی رشد خود وارد می‌شوند اما اگر شفیره ساس‌ها به میزبان دسترسی نداشته باشد و نتواند هر روز یک وعده غذایی خون بخورد، یا وارد مرحله بعد رشد خود نمی‌شود و یا می‌میرد.

مدت زمان لازم برای رشد و نمو یک ساس در تخم، تقریبا در حدود 37 روز می‌باشد.
حتی در شرایط مطلوب و مناسب، تعدادی از شفیره‌های ساس‌ها قبل از ورود به مرحله بعدی رشد خود می‌میرند، زمان‌های ابتدایی بیرون آمدن ساس‌ها از تخم، برای زنده ماندن آن‌ها بسیار مهم و حیاتی است. زیرا آن‌ها بسیا ریز هستند و نمی‌توانند مسافت‌های طولانی را برای یافتن میزبان مورد نظر خود طی کنند.
شفیره های ساس بسیار آسیب‌پذیر می‌باشند.

اگر ساس‌های ماده تخم‌های خود را دورتر از میزبان قرار دهند، نوزادان ساس در اثر کمبود آب بدن به دلیل عدم تغذیه از خون میزبان،خواهند مرد، مطالعات گسترده در این زمینه نشان می‌دهد که 80 درصد نوزادان ساس در شرایط مطلوب و مناسب زنده می‌مانند.

 

طول عمر ساس‌های بالغ

 

طول عمر ساس ها در شرایط مطلوب به شدت افزایش می یابد.
مطالعات نشان می‌دهد که انواع مختلف ساس‌های بالغ در شرایط مطلوب دمای اتاق (بیشتر از 70 درجه فارنهایت) در حدود  99 تا 300 روز در آزمایشگاه زندگی می‌کنند، متاسفانه ما میزان دقیق طول عمر ساس‌ها در خانه یا آپارتمان را نمی‌توانیم تشخیص دهیم، این آفات بدون شک حداقل چند ماه زندگی خواهند نمود با این حال شرایط معمولی منازل برای زندگی و طول عمر انواع مختلف ساس‌ها بسیار چالش برانگیزتر از شرایط آزمایشگاه است. زیرا در خانه‌ها برخی عوامل، بر طول عمر آن‌ها تاثیر منفی خواهد داشت.
به عبارت دیگر عوامل زیر سبب کاهش طول عمر آن‌ها می‌شود.

  1. پیدا کردن غذا
  2. نوسانات دما
  3. نوسانات رطوبت
  4. استفاده از حشره کش‌ها و...

 

گرسنگی

 

اخیرا مطالعه صورت گرفته در این زمینه نشان داده‌  است که گرسنگی در طی مراحل مختلف چرخه زندگی ساس ها سبب کاهش طول عمر آن ها می‌شود نتایج این پژوهش جدید با نتایج مطالعات اروپایی انجام شده در دهه‌ی 1930 تا 1940 مغایرت دارد، زیرا نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که انواع مختلف ساس‌ها با وجود گرسنگی، بیش از یک‌سال به زندگی خود ادامه می‌دهند.

نوسانات دما

 

نتایج یک تحقیق در مورد انواع مختلف ساس‌های موجود در انگلستان که در دماهای پایین زندگی می‌کنند (کمتر از 40 درجه فارنهایت) صحیح می‌باشد و نتایج تحقیق در مورد ساس‌هایی که در ایالت متحده آمریکا زندگی می‌کنند درست نیست.
به طور متوسط ساس‌های گرسنه (در هر مرحله از زندگی) در شرایط مطلوب اتاق، 70 روز زنده می‌مانند.

 

نوسانات رطوبت

 

انواع مختلف ساس‌ها از زمان گرسنگی تا مرگ میزان آب بدنشان بسیار کاهش می‌یابد.
زیرا در بدن ساس‌ها هیچ منبع هیدراتاسیونی وجود ندارد و این ماده تنها از طریق وعده‌های غذایی که مصرف می‌کنند وارد بدنشان می‌شود. در حالت کلی کمبود میزان آب بدن ساس‌ها یک تهدید بسیار بزرگ برای زندگی آن‌ها محسوب می‌شود بخصوص زمانی که در محیط داخل خانه زندگی می‌کنند، بی شک یکی از دلایلی که سبب می‌شود ساس‌ها در درز و شکاف دیوار پنهان شود این است که از رطوبت و درجه حرارت مطلوب استفاده نمایند تا توانایی آن‌ها برای زنده ماندن در دوره گرسنگی افزایش یابد.

 

ساس‌هایی که در برابر حشره‌کش‌ها مقاوم هستند

 

اطلاعات و داده‌های مورد نیاز این تحقیق بر اساس تحقیقات صورت گرفته از روی انواع مختلف ساس‌های موجود در ایالت ویرجینیا صورت گرفته است، در این جمعیت ساس ها، مقاومت در برابر حشره‌کش‌هایی مانند ماده‌ی پیرتیروئید مشاهده شده‌ است، ولی مطالعات آزمایشگاهی نشان از این میدهد که ساس‌هایی با رشد یا توانایی تولید مثل کمتر در برابر حشره‌کش‌ها مقاوم نیستند..

 

سم ساس کش بدباگ اوت

خرید سم ساس - کلیک کنید


سفارش سم از طریق:
تلگرام
واتساپ
تماس